Categorieën
Blog

denk even mee…

Misschien wel een van de lastigste dingen

als je leidinggevende bent: ervoor zorgen dat je teamleden meegaan bij veranderingen. Het gebeurt maar al te vaak dat we veranderingen niet, niet goed of alleen met een hoop gedoe achteraf doorgevoerd krijgen. Hoe komt dat nou, dat dat veranderen zo moeilijk is? En wat kun je als leidinggevende doen om ervoor te zorgen dat een veranderproces wél soepel verloopt?

We vroegen het aan Esther van der Heeft, zij werkt al 25 jaar in de zorg, eerst aan het bed en later als leidinggevende op verschillende managementniveaus. Esther geeft aan: ’In veel gevallen zijn leidinggevenden bezig met een vraagstuk wat hen van buitenaf opgelegd wordt en met een deadline. Dat vraagstuk (nieuwe productienormen, andere registratie-eisen of nieuwe richtlijnen) vraagt om een besluit: hoe gaan we dat aanpakken op onze afdeling?’ Een besluit is op zich zo genomen, maar dan…..

Er is bijna geen besluit dat uiteindelijk niet verrijkt kan worden door de mensen zelf

Helaas blijkt na een tijdje vaak dat zo’n besluit in de praktijk helemaal niet werkt, medewerkers zijn niet aangehaakt op het besluit, kunnen er niet mee werken en raken ontevreden. Dat levert niet alleen een hoop frustratie op, maar kost ook tijd, geld en veel energie van alle partijen. Hm… voor niemand fijn.

Wat werkt dan wel? Bij ieder besluit dat meerdere groepen mensen raakt, laat je die groepen mensen (of een afvaardiging daarvan) meedenken. Als zij meedenken, creëer je in een vroeg stadium betrokkenheid en draagvlak voor het besluit, je tackelt aan de voorkant problemen die je anders pas in de uitvoering tegenkomt, mensen die zich betrokken voelen en mee mogen denken gaan vaak uit zichzelf aan de slag (en zo heb je meteen de rollen verdeeld).

Natuurlijk vraagt deze manier van werken ook iets van jou als leidinggevende. Het helpt als je je medewerkers het vertrouwen geeft dat ze oprecht mee mogen denken en dat je hun mening serieus neemt. Je kunt niet iedereen zijn zin geven of elk voorstel uitvoeren, maar je kunt wel naar mensen luisteren, doorvragen wat er achter hun bezwaren of ideeën zit en dat meenemen in je besluit. Laat mensen, als het kan, zelf aan de slag gaan. Ook als het dan anders gaat of als zij fouten maken. Zelf weet je het ook niet precies toch? Coach je medewerkers, maak tijd voor ze vrij, spar met ze, stel vragen, geef feedback en kom samen tot een breed gedragen voorstel. Een voorstel dat klopt voor jullie afdeling, jullie team en jullie situatie! En als snelheid een issue is, wees daar dan duidelijk over.

En het mooie aan deze manier van veranderingen inzetten? Je hoeft niet steeds brandjes te blussen, maar je kunt met elkaar de focus aanbrengen op die dingen die er echt toe doen

Vaak betrekken we in een klankbordgroep andere managers en staf. Kies er eens voor om juist aan de slag te gaan met de mensen uit je team, artsen, met de cliënten, met die mensen die ook echt dagelijks met het besluit of de verandering te maken hebben

Tips voor de leidinggevende:

  • Schiet niet zelf in de actiestand met het idee dat je je team ontzorgt door het zelf te regelen. Betrek mensen. Als je structureel vergeet om je mensen te betrekken bij besluiten, geef je hen het idee dat ze er niet toe doen.
  • Neem mensen mee in de ‘waarom’: waarom doen we iets wel of juist niet, waarom moet er iets veranderen waarom kiezen we voor deze manier? Zij zijn de experts
  • Vertrouw erop dat het rechtzetten of terugdraaien van besluiten meer tijd, geld en frustratie kost dan het vrijmaken van mensen om met je mee te denken. Het hoeft niet veel tijd te kosten, soms ben je er onder het genot van één kop koffie al uit. En stroperiger wordt het er heus niet van, want je neemt alle mensen mee.
  • Evalueer vaak en snel: wat gaat er goed, wat loopt er nog niet lekker, met welke nieuwe ideeën kunnen we dat dan aanpakken?
  • Wees transparant en nieuwsgierig. Laat mensen aan jou uitleggen hoe het werkt en geef aan dat je hen nodig hebt om dingen goed te regelen. Vraag je medewerkers om hulp: ‘wijs mij erop als het niet lekker loopt, dat is jouw rol, dat mag je. Sterker nog, ik heb je daar keihard in nodig!’

meer weten over leiderschap in de zorg?

Ben je manager/ leidinggevende in de zorg en verlang jij ook wel eens naar een moment van reflectie?  Wil je met een frisse blik kijken naar jouw rol als leidinggevende? En dan met energie terugkeren naar je teams, daar waar de echte race gereden wordt….

Tijdens de pitstop voor leiders met Lef’ maak je samen met vakgenoten de balans op. Je kijkt naar hoe inspirerend en effectief jouw leiderschap op dit moment is en welke eerste stappen je kunt zetten om weer vol gas aan de slag te gaan (of misschien wil je juist een versnelling lager of met meer energie over de finish…)