Categorieën
Uncategorized

Playful Workdesign door Neeltje!

Superhandig als de kids niet naar school mogen en gewoon thuis zijn als je werkt. Neeltje, mijn jongste dochter, die al honderd keer gevraagd heeft wanneer ze een keer mee mag helpen bij een training, kon zo als special guest helpen tijdens onze opleiding tot werkdesigner. Neeltje is namelijk autotelisch, dat wil zeggen dat zij uit zichzelf steeds op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen om de ervaring van saaie taken leuker te maken. Hoe ze dat doet?

Nou als haar irritante ouders weer eens vinden dat ze haar kamer op moet ruimen (totaal nutteloos als je 9 bent, dus 0 startmotivatie voor Neeltje) kiest Neel één van haar trucjes uit haar database om die saaie taak leuker te maken:

1: ze gooit de stuiterbal door de kamer en wat de bal aanraakt, ruimt ze op

2: ze gooit de dobbelsteen en ruimt zoveel dingen op als er stippen op de dobbelsteen staan

3: ze zet een liedje op van een Disneyfilm, leeft zich helemaal in, in een rol uit die film en ruimt vanuit dat personage op.

Helpt dat dan altijd, zo’n trucje? Nou… zo vertelde Neeltje in het interview dat Klaas-Jan Reincke met haar deed, na een tijdje wordt zo’n trucje ook weer saai en helpt het niet meer. Gelukkig heeft ze ontdekt dat het aanpassen van zo’n trucje (ipv een stuiterbal laat ze een opgeblazen, ongeknoopte ballon los, de cijfers van de dobbelsteen staan voor iets wat ze op moet ruimen 1= kleren, 2= bureau etc, of ze leeft zich zo in in een prinsessenrol en laat dit raden door een van haar zussen) weer hele nieuwe energie en uitdaging geeft aan de taak.

Een van de deelnemers merkte vervolgens in de chat op: ‘wat jammer dat ik dit nu pas hoor, mijn zoon is het huis al uit’. Zo konden we ook mooi vertellen over de bottom-up aanpak van playful work design.

Deze workhacks werken vooral als je zelf bedenkt. Dan kies je namelijk zelf hoeveel uitdaging je toevoegt en waar je die uithaalt. Of je juist humor en fantasie in gaat zetten of liever een competitie-element toevoegt. En natuurlijk voor welke saaie, frustrerende of stressvolle taak jij een workhack nodig vindt. We kwamen ook nog ergens anders achter. Soms heeft Neeltje uit zichzelf meteen een goede startmotivatie en ruimt ze fluitend op, zonder workhacks. Dit gebeurt bv als de lockdown ingaat en ​een opgeruimde kamer fijn is voor het online-onderwijs. Of die dag dat ze naar de oogarts moest en daarna de hele dag niet meer zou kunnen kijken, lekker op haar bedbank in een opgeruimde kamer chillen, klonk toen erg aantrekkelijk.

Voor de veertigers onder ons: Spelende vrouw wat heb je nu geleerd?  Een goede startmotivatie of duidelijk nut helpt je om een taak met plezier uit te voeren.

 Je bepaalt zelf hoe je de taak ervaart, je kunt kiezen om er iets leuks van te maken.

 Het effect van een spelletje/ workhack dooft uit. Door een kleine, simpele verandering aan te brengen werkt het meteen weer goed.

 Bij saaie taken helpt een verrassingselement om meer plezier aan de taak te beleven

 Je spelletje/ workhack heeft altijd regels. Die zijn belangrijk, want door zelf je regels op te stellen bepaal je zelf hoe groot de uitdaging is en wanneer je deze gehaald hebt.

 Ieder heeft zijn eigen spel, top-down dingen zoals gamification zijn leuk, maar werken nooit voor iedereen.

Zelf vond ik het best spannend om een kind in te zetten als expert tijdens de opleiding. Er spookte van alles door mijn hoofd: Kun je dat wel maken, nemen mensen je dan nog serieus, komt het goed genoeg uit de verf?
Gelukkig zag ik bij alle deelnemers al na een paar tellen een grote glimlach verschijnen, ze zaten echt oprecht te genieten van het interview tussen Klaas-Jan en Neeltje en hebben driftig meegeschreven.

De mooiste feedback kwam van een deelnemer die een aantal dagen later nog teruggaf: hier kan geen wetenschapper en geen boek tegenop, dit was zo waar en zo echt, ik heb er oprecht veel van geleerd…