Kinderen, Covid-19 en thuiswerken: hoe doe je dat?
Maandag 4 januari
Na twee-en-een-halve-week vakantie in lockdown zijn de lessen voor scholen weer begonnen. Vanuit huis, dat dan weer wel. Zelf hadden mijn man en ik heel braaf op zondag alles klaargezet: pc, tablet, printjes en twee tassen voor Dirkje die in groep 6 zit en Jack die na zijn kleuterperiode ‘eindelijk mocht gaan leren’ in groep 3. Dag 1 zouden opa en oma oppassen. Na een keurige dagstart via Teams ging Jack tevreden aan de slag. Ik kreeg een foto van opa via whatsapp waar twee brave en gelukkige gezichten op prijkten. Om kwart voor 11 verdrongen donkere zwarte wolken dit zonnige tafereel. Compleet in paniek belde mijn dochter omdat ze niet ingelogd kwam in Teams. ‘Dat is verplicht, mam!’, snikte ze door de telefoon. Omdat opa en oma in hetzelfde dorp wonen besloot ik even op en neer te rijden. Het ongelooflijke gebeurde: ook ik kreeg Teams niet aan de praat. Na maanden Teamsen en Zoomen tijdens vergaderingen en het geven van trainingen, kreeg ik de openingsmeeting van mijn dochter niet aan de praat. Ik bleef kalm, maar voelde het bloed sneller door mijn lijf stromen. Dit is fucking technostress, dacht ik bij mezelf. Dit bespreek ik altijd met de deelnemers tijdens onze Gelukstrainingen. Daarna geef ik tips, heel veel tips om hier mee om te gaan. ‘Rustig blijven, er vloeit geen bloed, laat je niet gek maken, ben lief voor jezelf, geef jezelf de tijd, je bent echt niet de enige…….AAAAAAAAAAARRRRRRGGGGGGG MIJN DOCHTER WIL NU DIE LEUKE OPENINGSMEETING IN MET HAAR KLAS!!!!!! Ik bleef kalm, terwijl dochter steeds paniekeriger werd, Jack ook wel wat aandacht wilde nu mama er toch was en mijn lieve schoonvader goedbedoelde tips en adviezen gaf. En……. toen……pffffff na 20 minuten in deze achtbaan kreeg ik hem aan de praat en zag ze daar eindelijk haar klasgenoten en meester. Halleluja!!! De meester begroette haar hartelijk en vroeg of ze iets over de vakantie wilde vertellen. Haar lip begon te trillen en alle spanning kwam eruit. Dikke tranen rolde over haar wangen en in lange snikkende halen zei ze dat ze haar beurt liever oversloeg………De week was gestart…….hoe lang nog????
Tja, naar aanleiding van bovenstaande (ik heb de week trouwens overleefd. Het is nu vrijdag 20:00 uur. Man en kids hangen in de bank, ik lees en schrijf nog wat) ging ik op zoek naar manieren om het thuiswerken met kinderen meer fun te maken zodat we met ons hele gezin ‘lekker kunnen werken’. Want, als we de Haagse vooruitzichten mogen geloven gaan we na 19 januari nog lekker even door met thuisonderwijs en het werken vanuit huis.
Technisch gezien best lekker – onze kinderen kunnen nu meer tijd doorbrengen met ons ouders, toch? Ehmmmm, nee dus. Een dag of twee thuis moeten werken als je kind ziek is, is een ervaring die velen van ons herkennen – en is redelijk beheersbaar. Maar….hold your horses. Twee dagen is ook echt wel lang genoeg. Twee weken (of zelfs langer) thuiswerken en langdurig voor kinderen zorgen is een echte uitdaging.
Het is een vaardigheid die we moeten leren – (ja ja ook een Gelukzuster is een struggelende moeder) en via (bitrix24.com) kwam ik 5 eenvoudige tips tegen om je te helpen bij het effectiever beheren van je werk en kinderen. Ik deel ze hieronder met de ervaringen die de tips hadden op mij en mijn gezin.
Maak een schema en houd je eraan
Normaal gesproken hebben schoolgaande kinderen een vast schema – wakker worden, ontbijten, verkleden, naar school gaan, terugkomen van school, huiswerk maken, spelen, slapen, herhalen. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat ze het leuk vinden om hun dag zo strak gepland te hebben, maar het werkt toevallig in ieders voordeel.
Wanneer je thuis werkt, kan afwijken van dit schema een verkeerd signaal zijn naar je kids – ze denken misschien dat elke dag nu een vakantie is, wat duidelijk niet het geval is. Daarom is het belangrijk om uit te leggen dat “mama en papa geen vakantie hebben” en dat we niet alle tijd aan hun kunnen besteden. Je bent 8 uur per dag naar huis gestuurd om te werken en dat is de tijd dat je beter met rust gelaten kunt worden.
Nadat je jezelf hebt georganiseerd, moet je je kinderen vervolgens organiseren. Omdat kinderen niet op hetzelfde niveau van begrip opereren als volwassenen, is eenvoudig uitleggen en redeneren misschien niet voldoende.
Wat echt kan helpen, is het maken van een schema dat zowel voor jou, je partner als je kinderen werkt. Probeer het schema dat je had voor de lockdown, opnieuw te maken – dit maakt het voor iedereen gemakkelijker om eraan te wennen.
Annemie Schuitemaker van Career&Kids zegt hierover op haar website “Structuur helpt, maar die kan er ook leuk en speels uitzien, zodat ook de kinderen er blij van worden in plaats van een strakke agenda.” Ze geeft hier een voorbeeld om zelf in te vullen.
Nou…..dit is voor mij een hele fijne gouden tip geweest. Hierbij moet ik wel vermelden dat we dit schema komende week wel weer gaan bijstellen. Mijn kinderen krijgen namelijk van school een werkschema. Bij mijn dochter komt dit redelijk overeen. Mijn zoontje is dagelijks binnen een uur klaar met zijn werk. Dagelijks komt de juf twee keer online voor vragen en instructie. In ons geval heeft Jack dit niet nodig. Hij vogelt het zelf uit. Ik overweeg daarom om ducktypen aan te schaffen zodat hij vanaf volgende week dagelijks een half uur via een game zijn typdiploma kan halen. Met zijn 6 jaar is hij wellicht iets te jong, maar het is mogelijk het niveau aan te passen en de gratis proeflessen vond hij erg leuk. Wordt vervolgd dus. Van collega Fenne begreep ik dat zij in alle dagprogramma’s verplicht beweging tijd had opgenomen voor haar kinderen. Die tip neem ik mee voor volgende week. Ik zal mijn schema komende week delen. (enne blijf vooral flexibel he)
Wees open over je situatie
Als je vanuit huis werkt en tegelijkertijd voor je kinderen moet zorgen, vertel dit dan aan je collega’s en leidinggevende.
Sowieso is er niet mis mee om open te zijn naar je collega’s, vooral als het je werk rechtstreeks aangaat. Ten tweede helpt dit je om ongemakkelijke situaties te vermijden, zoals je kind dat plotseling danst en schreeuwt op de achtergrond terwijl je midden in een Teams meeting zit.
Gedeelde smart…..deze week had ik een meeting met collega Fenne. Stiekem vond ik het wel fijn dat ook daar haar jongste dochter steeds op haar schoot kroop. Tja, gedeelde smart is halve smart. We doen allemaal ons best mensen. En hoe irritant ik het soms vind dat ik weer gestoord wordt, ik sta ook echt vaker even stil in het moment. Hoe tof is het dat de juf van Dirkje gewoon iedere dag even de tijd neemt voor Dirkje alleen omdat ze bepaalde stof echt heel lastig vindt. Complimenten.
Stel beperkingen in
Direct voortkomend uit tip # 1, dit is iets dat je zo snel mogelijk moet doen. Vertel je kinderen (en de rest van het gezin trouwens ook) dat er bepaalde uren zijn dat je niet voor hen beschikbaar bent, tenzij het een totale noodsituatie is.
Als je kinderen een schoolgaande leeftijd hebben, zou dit geen groot probleem moeten zijn – ze zouden het moeten begrijpen. Vooral voor kleuters en peuters kan het moeilijker worden omdat ze het concept van ‘thuiswerken’ niet kunnen vatten. In dit geval moet je de ouderwetse truc gebruiken om er een spel van te maken waarin je de regels bepaalt. Houd een ding in gedachten: ga niet allemaal dramatisch doen over je kinderen. Vertel ze gewoon dat ze je altijd kunnen bellen wanneer ze je nodig hebben, terwijl je ze bezig houdt met spelletjes en / of andere activiteiten.
Nogmaals, het schema dat we eerder noemden, zou ook moeten helpen. Als de kinderen er eenmaal aan gewend zijn geraakt, kun je ze wat meer loslaten en eenvoudiger op je werk concentreren.
Ehm….beperkingen? Deze hebben wij nog niet helemaal onder de knie thuis. Maurice en ik hebben elkaar hierin proberen af te wisselen deze week. Onze 10-jarige begrijpt het echt wel. We kunnen afspraken met haar maken. De 6-jarige stuiterbal had er meer moeite mee. Het was deze week vaak ‘even niet te doen’. Huilende kinderen, geïrriteerde ouders (mijn man en ik dus maar zo lijkt het alsof het over anderen gaat ) en verruimde schermtijden. Ik ben gedurende de week mijn werktijden wat anders gaan verdelen.
Werk samen met je partner in ploegen
Dat is waar partners voor zijn: om elkaar te helpen! Door om de beurt met je kinderen te spelen en andere huishoudelijke taken samen te delen, wordt de buitensporige last gedeeld.
Beslis wie er gaat ontbijten, de hond uitlaten, de afwas doen, met je kind spelen, naar de supermarkt gaan, enzovoort. Nogmaals, een leuk plan kan geen kwaad. Als er andere familieleden bij je in huis wonen, waarom zou je die dan ook niet betrekken? Tegenwoordig wordt elke extra hulp gewaardeerd.
Op dinsdag heb ik mijn ouders gebeld. Die zijn van 11:00 tot 15:00 in huis geweest. Met opa en oma te voet een rondje wandelen is natuurlijk heel gezellig. Wij konden zo mooi even doorwerken. Had mijn moeder ook nog eens een lekker soepje meegenomen voor bij de lunch en nam ze toen ze naar huis ging nog een volle mand strijk mee naar huis. (count your blessings)
We proberen samen de ochtend vroeger te starten. Dit kunnen we nog wat aanscherpen. Vandaag sprak ik een moeder die vertelde dat zij en haar man afwisselen. De een start om 7 uur met werken tot 10 uur en de ander doet het ochtend ritueel met de kids van wakker maken, ontbijten, aankleden, tanden poetsen en de dagstart.
Vergeet niet om pauzes te nemen
Gun jezelf wat vrije tijd tijdens werkuren – net zoals je dat op kantoor zou doen. Elk uur een pauze van 10 minuten nemen is een vuistregel – als je huidige werkdruk dat toelaat.
Gebruik deze tijd verstandig om je hersenen te resetten, laat je kinderen weten dat je er even bent. Loop een mini ommetje, spring even op de trampoline, ga in een boom hangen, pak tot slot een thee of koffie en zetel je weer achter je laptop om wat taken te verzetten.
Ja, leuk hoor. Maar nu zijn ze eindelijke even stil en rustig…. Ik werk nu maar even door. Herkenbaar? Hier wel. Toch heb ik dit later in de week van me afgezet en ben ik meer pauzes gaan nemen. Normaal ga ik ook altijd rond tien uur even een korte wandeling maken. Dus ieder uur even tien minuten bewegen en kletsen met de kids vond ik heel fijn en zorgde gelijk voor nieuwe energie.
Meer tips voor thuiswerken vind je ook op arboportaal.nl
En nu………WEEKEND!!!! Geniet en ben een beetje lief voor elkaar. Hier gaat de tape eraf
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws en de activiteiten van Gelukszusters? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief en andere relevante updates.