Hoe gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten
Toen Actief Zorg mij op 1 oktober 2019 inschakelde als werkgelukdeskundige wilde ik de visie “Geluk dichtbij” concreet maken. We werken met mensen, dus geluk is voor iedereen anders. De meest gehanteerde definitie beschrijft geluk als tevreden zijn met de huidige leefomstandigheden. Voor mij betekent het: voelen dat je ertoe doet en plezier hebben in wat je doet.
Vanuit die gedachte richt ik me op de drie elementen die werkgeluk volgens ons vormen: autonomie (zelf kunnen kiezen), competentie (zelf kunnen doen) en verbinding met elkaar. Ik wil dat alle collega’s bij Actief Zorg zich fijn voelen, zin hebben in hun werk en met plezier en voldoening de thuiszorg in gaan. Want gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten.
Binden en boeien van medewerkers en de invloed van werkgeluk
De tevredenheid onder onze medewerkers is over het algemeen goed, maar door de snelle groei van Actief Zorg is het extra belangrijk om de verbinding met iedereen te behouden. Daarom kijken we naar alle projecten vanuit de bril van werkgeluk: wat betekent een overname of nieuwe regelgeving voor het werk van onze collega’s? Behouden zij plezier en voldoening of zijn andere maatregelen nodig? Mijn doel is medewerkers op lange termijn te binden en te boeien zodat ze zich blijvend inzetten voor onze cliënten.
Onderzoek naar waardering in samenwerking met Tilburg University
Uit onderzoek blijkt dat waardering een belangrijke factor is voor het ervaren van werkgeluk. Begin 2020 start ik samen met de Universiteit van Tilburg en het Happiness Bureau een onderzoek naar het effect van waardering op werkplezier. Met twee groepen van circa honderd collega’s uit de huishoudelijke verzorging kijken we hoe we medewerkers die zelfstandig in de wijk werken beter kunnen verbinden en op welke manier we hen het beste kunnen waarderen.
De afgelopen jaren lag de nadruk vooral op het geluk van onze cliënten. Dat blijft belangrijk, maar ik wil de komende periode extra investeren in het werkgeluk van medewerkers, omdat ik ervan overtuigd ben dat gelukkige medewerkers bijdragen aan gelukkige klanten.
Ik hoop dat dit persoonlijke verhaal duidelijk maakt hoe ik als werkgelukdeskundige bijdraag aan de visie “Geluk dichtbij” en hoe ik met verschillende initiatieven werkgeluk centraal stel binnen Actief Zorg.
Lees meer op: https://www.werkenbijactiefzorg.nl/nieuws/hoe-gelukkige-medewerkers-zorgen-voor-gelukkige-klanten
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws en de activiteiten van Gelukszusters? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief en andere relevante updates.